Sweep GPX ajotakki ja ajohousut matkatestissä, Testaaja V-P Kukkonen.

Tuotekuvaus:
Yleisilmeenä GPX-4 Season ajopuku on tyylikkään ja modernin näköinen, kirkkaine huomioväreineen.
Takin leikkaus on adventure / enduromallinen, eli takki suojaa siten paremmin selkää, kuin normaali ajopusero. Värivaihtoehtoja on kolme erilaista, joista testaajalla oli musta/keltainen.
Erilaisia yksityiskohtia puvusta löytyy runsaasti, ja ne vaikuttavat tarkoin harkituilta. Itse puvun pintamateriaali tuntuu maasotakelpoisen jämäkältä, eli varsin kestävältä. Tällä on haettu kulumisen ja hankauksen keston ohella myös puvulle pitkää käyttöikää. Polvien kohdille on lisätty erityisen tukevaa ja karhennettua materiaalia.

Istuvuus ja säädöt:
Takin kyynärpäihin sekä housujen sääriosaan ja selkään on lisätty joustoresorit istuvuuden parantamiseksi. Säädettävät tarrakiinnitteiset kiristysnauhat sijaitsevat takin käsivarsissa, hihojen suulla, vyötäröllä sekä takin helmassa. Housujen kauluksen kiristysnauhat sijaitsevat vyötärön molemmin puolin, ja myös lahkeiden suun kiristysmahdollisuudet ovat reilut, jolloin säätövaraa on runsaasti. Lahkeen suun pitkä vetoketju on myös hyvä pointti!
Takki sekä housut istuivat päälleni jämäkästi sekä seisten, että satulassa istuen, eikä mitään säätöjä tarvinnut edes tehdä. Patikoidessani vuorilla, ei ajopuvusta sinänsä ollut haittaa, mutta toki pitempää vaellusta varten kannattaisi ainakin irroitettavat sade- ja lämpövuoret jättää pois, kuten olin tehnytkin. Iskusuojat eivät normaaliliikkumista haittaa, ja ne pysyivät hyvin paikoillaan.

Ominaisuudet:
Taskuja puvusta löytyy todella runsaasti. Takin sisältä 4, ulkoa 6, ja housuista vielä 4, eli yhteensä 14. Nämä ovat varmistettu joko tarranauhoin, tai vedenpitävin vetoketjuin. Takin sisäpuolista kahta isoa taskua voidaan käyttää lisävarusteena saatavan kaksiosaisen rintapanssarin kiinnitykseen, tai sitten vain tavallisina povitaskuina. Takin isossa selkätaskussa voidaan säilyttää sadekalvoa esim. kuumissa ajokeleissä, jolloin se kulkee aina mukana, ja on sieltä siten helposti saatavilla.



Takki voidaan tarvittaessa yhdistää housuihin kahdella vetoketjulla, jolloin yhdistyvä liitos kestää paremmin rasitusta, (vs. vain yksi vetoketju). Yhdistämällä tuulen ja vedensuojaavuus paranisi entisestään, mutta itse en sitä nähnyt tarpeelliseksi. Housujen vetoketjut on piilotettu järkevästi kangasresorin taakse, jolloin ne eivät ole edes näkyvissä.

Suojaus ja näkyvyys:
Iskusuojista,(CE EN 1621-1), selkä-, kyynär-, ja polvisuojat ovat säädettävissä. Olkapää- sekä lonkkasuojat pysyivät paikoillaan hyvin, niiden omissa tarranauhoin suljettavissa taskuissaan.
Selkäpanssari on kookas ja paksu, ja materiaaliltaan erinomaisen tukeva mutta silti mukavan elastisesti taittuva levy. Lonkkasuojat tulevat mukaan vakiona, joka ei muuten aina ole itsestään selvyys!
Kaksiosainen rintapanssari on saatavana lisävarusteena takin etumuksen isoihin taskuihin, jota ei testissä ollut.

Ajopuvun näkyvyyttä liikenteessä lisää Sweep:in oma Vision tech- heijastinmateriaali, jota on käytetty housujen selkämyksessä, reisitaskuissa, takin selässä, vasemmassa rintataskussa, sekä kyynärpäissä.
Mustan ajopuvun kirkkaan keltaiset huomiovärit lisäävät jo sinänsä turvallisuutta.

Ilmastointi ja taskut:
Kuumia ajokelejä varten, puvusta löytyy yhteensä 7 ilmastointiaukkoa. Takissa 5, ja housuissa 2. Niiden vetoketjut ovat vedenpitävää mallia. Takin selässä on vaakamallin, ja molemmissa hihoissa, sekä housujen polvissa on pystymalliset aukot. Takin rinnassa on lisäksi 2 erityisen kätevää, ja näyttävää, magneetein varustettua luukkua, jotka pysyivät kovissakin vauhdeissa auki. Pakkasella huomasin hyvin, kuinka erinomaisesti käsivärren ilmastointiaukot päästivät ilmavirran käsivarsien sisälle, vaikka sekä lämpövuori sekä sadekalvo olivat paikoillaan. Samoin kuumalla kelillä tunsin hyvin, kuinka ilmavirran virtaus tehostui vielä entisestään, kun avasin selän tuuletusaukon! Läpiveto toimii tässä puvussa hyvin!
Rinnan magneettiaukkoja, käsivarren-, ja reisien ilmastointiaukkoja pystyi säätämään hyvin myös käsineet kädessäni, sekä myös ajon aikana.
Norjan +20´c:n ajokeleissä, oli sekä sade- että lämminvuorikerros poistettava, koska ajopuku oli todella liian lämmin lisäkerroksilla varustettuina.



Pukeminen ja istuvuus:
Ajopuku istui testaajan päälle hyvin, sanoisimpa jopa, että ihanan jämäkästi, (72kg/182cm = M koko). Erityinen huomio takkia puettaessa kiinnittyi reilunkokoiseen tuplavetoketjulla varustettuun "etumukseen", joka varmasti pitää sekä tuulen, että vesisateet puvun ulkopuolella. Takki suljetaan kahden vetoketjun lisäksi tarranauhan, sekä kahden nepparin ansiosta. Olkavarren kiristysvöitä en joutunut säätämään missään tilanteessa, koska takki istui jo sellaisenaan hyvin päälle, eikä mikään lepattanut millään ajonopeuksilla.
Housut puetaan päälle vetoketjun, ja kahdella nepparilla. Leveissä ja elastisissa, sekä tarvittaessa irroitettavissa olkaimissa on reilu säätövara, ja ne ovat varustettu muovisin pikalukoin. Vyötärön molemminpuoliset kiristysvyöt pitivät vyötärön hyvin paikoillaan, ja itse tykkäsinkin pitää housuja kokonaan ilman olkaimia. Housujen pieni, mutta kätevä yksityiskohta on ripustuslenkit, joita voidaan käyttää housujen kuivatuksen yhteydessä kuuman ajopäivän päätteeksi.

Lämpö- ja vesisuojaus:
Erilliset vetoketjuin kiinnitettävät ja vaihtelevien ajokelien mukaan käytettävät Thermoline- lämminvuorikerrokset, että BW-Tech- sadekalvot, ovat kätevästi irroitettavissa. Niiden kiinnitys, ja siten paikallaan pysyminen on varmistettu hihojen suussa tarranauhoin, ja lahkeensuussa vetoketjuin. Tällöin niille voidaan ennustaa pitkää käyttöikää, (vs. repeytyvät nepparit).
Takin liepeessä, ja isojen taskujen suussa on myös ns. "tippalukot", jotka estävät veden pääsyn.
Myös housujen taskujen suussa on "tippalukot".
Kauluksen materiaali on iholle miellyttävältä tuntuvaa materiaalia, ja kauluksen kireys säädetään portaattomasti Sweepin patentoidulla liukunepparilla.
"Eräänkin +4´c:ssä aloitetun ja 300km:n ajon jälkeen, totesin ajopuvun olevan todella lämmin."



Huolto ja takuu:
Musta väri on vapaampi sekä aina huolettomampi käyttää, (testaajan mielipide & kokemus).
Takin, sekä housujen lämpövuoressa on selkeät pesuohjeet suomeksi ja englanniksi, samoin kun molempien mukaan on liitetty mukaan selkeä tuotekuvaus puvun valmistuksessa käytetyistä materiaaleista.
Myös varanappipakkaus tulee molempien tuotteiden taskuissa mukaan.
Ajopuvulla on kahden vuoden takuu, mutta rekistöröinnin kautta, siihen saa vuoden lisätakuun, eli yhteensä 3 vuotta! www.eurobiker.fi/www.sweepfashion.com.

Kokonaisuutena GPX 4- Season, on erittäin käytännöllinen ja toimiva ajopuku jopa ympäri vuoden ajaville. Hinta laatusuhde on lisäksi erinomainen, ja kovaa "maasota- ja kenttäkäyttöä" kestävät materiaalit ovat tarkoin valittuja. Suosittelen!

Kehitettävää:
Moitteet tulivat housujen olkaimista, joiden reilun kokoiset ja muoviset pikalukot painoivat testaajan kylkyluita, jos alle oli puettu ohuesti tai jos ajoasento oli etukeno. Ongelma oli toki helposti ratkaistavissa, koska olkaimet sai kätevästi irti niiden metalli- pikahakasten johdusta. Mikäli lukkojen sijainti olisi hivenen alempana, ei ongelmaa olisi?
Lisäksi housun taskujen vetoketjujen vetimet "lukkiintuvat" satunnaisesti epämääräisiin asentoihin. Syynä tähän on vetoketjukelkan ja vetimen oudon ahdas väli.
Lonkkasuojat voisivat nekin toki olla CE- hyväksyttyä mallia, nykyisen vaahtomuovin sijaan.
Housujen lämpövuoren lahkeensuun hankauksenkesto oli heikohko. Talvikenkäni soljet hankasivat lahkeensuun jo osittain rikki. Ratkaisu olisikin lisätä lahkeensuun sisäpintaan kaistale samaa kangasta, jota on päällysmateriaalina käytetty.




Testiaika:
13.03.2019 - 02.05.2019.

Testilämpötilat:
-8´c - +25´c.

Testimaat:
Suomi, Ruotsi, Norja.

Testikilometrit:
n. 2800km.

Testipyörät:
BMW F650 GS
BMW R1100 GS
Honda GL1800

Osta tästä ajopuku pakettihinnalla: https://www.eurobiker.fi/erikoistarjoukset/gpx-suit.html