Moottoripyörävarusteet - ja paljon muuta

www.eurobiker.fi/moottoripyorakyparien_turvallisuus?___store=b2c

Moottoripyöräkypärien turvallisuus

Miten valitsen turvallisen moottoripyöräkypärän? Tietoa moottoripyöräkypärien turvatesteistä ja turvaluokituksista



Moottoripyöräkypärä on yksi tärkeimmistä ajovarusteista ellei sitten jopa tärkein, siksi sen valintaan tulee kiinnittää huomioita ha varmistaa että kypäräsi on todella testatusti turvallinen. Kypärien turvallisuusasioiden punnitseminen kannattaa jättää asiantuntevien testaajien käsiin, ekä näin tärkeässä asiassa kannata kuunnella huhupuheita, onko jo kypärä turballinen vai ei. Kypärien turvamerkinnät ovat ensimmäinen asia josta tiedämme onko kypäräsi linjassa eri turvallisuusvirastojen standardien kanssa.
Turvallisuus merkinnät ovat seuraavat:

ECE:
Standardit määrittelee Euroopan Talouskomissio.Tätä multikansallista merkintää käytetään yli 50 Euroopan massa, ja jokainen kypärä joka on varustettu tällä merkinnällä, täytyy läpäistä ECE 22.05 standardit.

DOT:
Standardit määrittelee U.S. Department of Transportation. Tällä hetkellä voimassa oleva luokitus on liittovaltion standardi FMVSS 218, ja jokaisen kypärän jossa on  DOT merkintä tulisi täyttää nämä standardit.

SNELL:
Snellin muistosäätiön määräämät standardit. Tämä on vapaaehtoinen testausmenetelmä, ja vain tietyt moottoriurheilu organismit vaativat sen kypärältä. Nykyinen standardi on SNELL M2015 katukäyttöisille kypärille ja SA2015 kilpakypärille.


Jos kypärässäsi ei ole ainakin yhtä edellä mainituista merkinnöistä, sinun on varmistettava, että olet kokeilemassa todellista moottoripyöräilyyn tarkoitettua kypärää. Kypärät, joissa ei ole DOT- tai ECE-merkintää, tunnetaan ei hyväksyttyinä kypärinä. Nämä ovat vaarallisia, eivät tarjoa mitään suojaa ja ovat laittomia ajon aikana katuliikenteessä tai muissa olosuhteissa, joissa kypärän käyttö vaaditaan laillisesti.

ECE 22.05 -standardi on nuorempi kuin nykyinen DOT-standardi, ja se monin tavoin tarjoaa kattavamman testauksen kuin sen amerikkalainen serkku DOT. ECE-määrittelee standardit myös turvaominaisuuksille, jotka voivat auttaa välttämään onnettomuuden kokonaan, kuten esimerkiksi visiirien optinen laatu. ECE ei välttämättä määrittele kaikkia turvatekijöitä, jotka eivät liity välittömästi törmäykseen, kuten kuoren jäykkyyttä. Toisin kuin DOT, jokainen ECE 22.05 sertifioitu kypärämalli on todella testattava standardia vastaan riippumattomassa laboratoriossa, ennen kuin sen voi merkitä ECE-merkinnällä.
Valitettavasti ECE-iskutestit koostuvat vain yhdestä iskusta, mikä johtaa suhteellisen vähäenergiseen testausjärjestelmään. Vaikka DOT- ja SNELL-testit antavat teknikoille mahdollisuuden laittaa kypärän kaikkialle alueelle, ECE-testit edellyttävät iskuja kiinteissä pisteissä. Tällöin avataan kypäränvalmistajien mahdollisuus "Näpelöidä järjestelmää" ja vahvistaa suojaa vain näissä tietyissä kohdissa ECE testin läpäisemiseksi.

Turvallisuustestien uusin tulokas on SHARP-turvaohjausjärjestelmä. Ja se on ensimmäinen organisaatio, joka antaa moottoripyöräkypärälle "Hyväksytty /  Hylätty" -todistuksen. SHARP testaa jokaisen kypärän useilla eri iskupisteillä ja energiatasoilla ja antaa tähtiluokituksen tuloksien perusteella. Tämä luokitus on tarkoitettu ilmaisemaan kypärän kykyä hallita energiaa. Vaikka ECE- ja DOT -luokitukset on suunniteltu erillisinä turvallisuustodistuksina, SHARP on tarkoitettu vain ECE 22.05 -standardin vaikutusten arviointiin. Tästä syystä SHARP testaa vain kypärät, jotka ovat jo saaneet ECE-sertifikaatin.
Insinöörit valitsevat kypärämerkiltä 7 eri mallia joita testataan 32 testillä jolloin voidaan arvioida kuinka hyvin jokainen kypärä voi suojata aivoa törmäyksessä. Sharp insinöörit varmistavat arvioinnin pätevyyden testaamalla vain kypärät, Jotka ovat itse ostaneet vähittäismyyntipisteistä. On tärkeää, että kypärät, joita testataan ovat samoja kuin ne mitä voit ostaa alan liikkeiden hyllyiltä.

Haluamme vielä maininta Euroopan unionin teettämästä onnettomuustutkinnasta nimeltä Cost 327. Tutkimuksessa huomautetaan että jotkut valmistajat tekevät jopa liian jäykkiä kuoria. Jäykkäkuorisuuden sijaan valmistajien tulisi kiinnittää huomiota aivohin kohdistuvien voimien minimoimiseen, kypärän istuvuuden parantamiseen, sekä leukahihnan laatuun. Nimittäin 12,7% tutkimuksen onnettomuustilanteesta kypärä irtosi päästä!  Varmistathan siis aina asiantuntevalta myyjältä että kypäräsi on istuva. Istuva kypärä suojaa päätäsi mahdollisimman tehokkaasti mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Mikäli sinulla ei ole mahdollista luottaa myyjän apuun, varmista ainakin seuraavat tärkeät asiat kypärää hankittaessa:

1. Kypärän tulee laskeutua alas päähän, se ei saa jäädä "kantamaan" päälaelta.
2. Sivuttaistuki tulee olla voimakas, joskus vähän kypäriä käyttäneelle se tuntuu jopa epämiellyttävän voimakkaalta joka kuitenkin vähenee käytön aikana kypärän sisustan muokkaantuessa.
3. Leualle tulee olla tilaa, leuka ei saa osua kypärän etuosaan.
4. Päälaella, ohimoilla ja takaraivolla tulee tuntua tasainen tuki.
5. Missään kohdassa ei tule tuntua "kovaa" kohtaa, esimerkiksi että takaraivolla joku kohta painaa päätä.
6. Kypärän sisäkuori ei saa painaa otsalta tai takaraivolta. Kokeile otsaltasi, mahtuuko sormi kuoren ja otsan väliin jottei kypärä ole liian pieni.
7. Remmi tulee saada riittävälle kireydelle. Hyvä konsti on laittaa kaksi sormea kurkun ja hihnan väliin ja sitten vetää hihna kireälle.
8. Ilmastointi on tärkeä! Kypärä tulee olla myös päälaelta ilmastoitu. Varsinkin kuumalla ilmalla kuljettajan virkeyden kannalta erittäin tärkeä asia.
9. Visiirin kirkkaus. Visiirin tulee olla huurtumaton tai siihen pitää pystyä asentamaan huurteenestokalvo. Myös optinen kirkkaus on tärkeä jottei horisontti vääristy mutkateillä.
10. Älä osta käytettyä kypärää! Et koskaan tiedä mitä kypärä on kokenut ja missä sitä on kolhittu. Jo auringon UV säteilykin haurastuttaa kypärän kuoren rakenteita.



Alta näet kuinka hyvin valikoimassamme olevat kypärät ovat pärjänneet Sharp testeissä:

Shark kypärät
Shark Evo-One   Avattava kypärä     
Shark Openline Avattava kypärä
Shark Race R Pro Carbon  Racing kypärä
Shark Skwal Umpikypärä
Shark Spartan  Umpikypärä  TULOSSA!

 

  • Evo-One yksi parhaimmista avattavista turvapisteissä!


MT kypärät
MT Revenge   Umpikypärä    
MT Matrix Umpikypärä  
MT Thunder  Umpikypärä  
MT Atom  Avattava kypärä   TULOSSA

 

  • MT Revenge, yksi edullisimpia 5 tähden kypäristä ikinä!

Shoei kypärät
Shoei NXR       Umpikypärä    
Shoei Neotec Avattava kypärä  
Shoei GT-Air Umpikypärä  
Shoei X-Spirit Racing kypärä

 


 

Back to top