Moottoripyörävarusteet - ja paljon muuta

www.eurobiker.fi/kuinka_nautin/?___store=b2c

Kuinka nautin moottoripyöräilystä valitsemalla ajoasuni oikein?

Kuinka voin nauttia moottoripyöräilystä valitsemmalla ajoasuni oikein?

Suomalaiseen ilmastoon kuuluu vaihtelevat säätilat ja samalle ajopäivälle saattaa osua useampia erilaisia ajoilmoja.  Moottoripyöräasulta vaaditaan
meidän oloissa siis niin säänkesto ominaisuuksia kuin hyvää suojaustasoa.
Kankaiden tulee olla riittävän vahvoja jotta puku kestäisi suurta hankausta vastaan mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Onnettomuustilanteessa
yleensä hankaus on asfalttia vastaan moottoripyöräilijän liukuessa asfalttia pitkin jopa kymmeniä metrejä. Tärkeää on myös että puku on varustettu
tehokkailla iskuajakavilla suojilla jotka suojaavat varsinkin luunmurtumilta onnettomuustilanteessa.

Suojien tulee olla CE hyväksyttyjä. CE leima tulee näkyä suojissa selvästi kuten myös suojien sertifiointi taso, esim EN1621-1. Suojat tulisi olla ainakin
seuraavissa paikoissa: Olkapäissä, kyynärpäissä, selässä, lantiolla ja polvissa. Lisäksi rintakehää suojaamaan kannattaa ostaa erikseen myytäviä takkeihin
asennettavia rintapanssareita kuten Sweep Hexagon hunajakennopanssari, jonka voit asentaa kaikkiin Sweepin ajotakkeihin.

Selkään voit hankkia myös erikseen henkseleillä kiinnitettävän selkäpanssarin. Nämä ovat yleensä huomattavan paljon suojaavampia kuin takkien al-
kuperäiset panssarit. Erikseen hankittavat panssarit, kuten Sweep Secutor, pysyvät paremmin paikoillaan onnettomuustilanteessa ja ne kattavat myös
suuremman alueen selästä verrattuna takkien omiin selkäsuojiin.
Selkäsuojissa kannattaa kiinnittää huomiota panssarin sertifiointitasoon, sillä tänä päivänä markkinoilla löytyy sekä 1. tason että 2. tason panssareita.
Näistä 2. tason panssari on huomattavasti turvallisempi. CE testeissä mitataan useasta kohdasta iskuvoima(kN) ja kun lasketaan iskuvoimien keskiarvo
saadaan lopputulos jonka tulee olla alle 9kN. Sweep Secutor suojan iskusuojauksen keskiarvo on 6.9kN. Edullisempien tason 1. suojien arvot yleensä
jäävät yli 20kN lukemiin.

Jos haluat nauttia ajoasun kanssa säällä kuin säällä, ei pelkkä vedenpitävyys
kuitenkaan riitä vaan takilta ja housulta vaaditaan myös muita ominaisuuksia!

Lämpötilan noustessa kesäisiin lukemiin on takissa sekä housuissa
ehdottomasti oltava irrotettava lämpövuori. Lämpövuoren tulee olla laadukas
eikä vuori saa menettää ominaisuuksiaan konepesussakaan.
Lampövuoren tulee olla kosteutta hylkivää ja lämpöä tasaisesti jakavaa
materiaalia kuten Sweepin tuotteissa käytettävä Thermoline vanu.
Sweep GT Adventure ajotakeissa on vuoren omisaisuuksissa menty vielä
hieman pidemmälle sillä itse sisävuoren selkäosa on ilmamuotoiltu ilmavuuden
lisäämiseksi jolloin GT Adventure takin käyttömukavuus lisääntyy huomattavasti.

Adventure puolen ajoasuissa, joita kutsutaan monesti joko jokasään ajoasuiksi
tai esim 4- season ajoasuiksi, on useasti irrotettavan lämpövuoren lisäksi irro-
tettava vedenpitävä kalvotakki. Irrotettavan kalvon ansiosta takki muuntuu
nopeasti kuumalle säälle sopivaksi kesätakiksi. Kalvotakit ovat yleensä kiinni
takissa vetoketjulla.
Housuissa vedenpitävä kalvo-osa on myös näissä ajo-asuissa kiinni monesti
vetoketjulla ja sen irrottaminen tulisi olla helppoa.
Sweep GT Adveture
ajotakkien ja ajohousujen erikoisuus on että vedenpitäviä
kalvoja sekä sisävuoria voit myös käyttää ristiin, eli halutessasi voit jättää vaikka
Kalvon välistä pois ja pitää vuoren paikoillaan.




I
lmastointi näyttelee myös suurta osaa takin käyttömukavuudessa. Sweepin GT Adventure takissa ilmastointi on jopa niin tehokasta ettei kaikkia mahdollisuuksia
välttämättä tarvitse edes käyttää. Kuvassa oleva GT Adventure takin käsivarren ilmastointivetoketju on koko käsivarren pituinen.
Ilmastointia tarkastettaessa, tulee ottaa huomioon että edessä sijaitsevien ilmastointien lisäksi ajoasun takapuolella tulee olla myös poistuvalle ilmalle omat
aukot jottei takki "pussita" kovemmissa nopeuksissa, jolloin ajaminen näyttää koomiselta ja myös tuntuu siltä.
Varsinkin jokasään ajotakeissa kuten Sweep GT Adventure, GT Touring ja Sweep Falcon, ilmastoinnista saatava hyöty on merkittävä, sillä irrottamalla vedenpitävän
kalvotakin ja avaamalla ilmastointivetoketjut, pääsee viilentävä ajoviima suoraan vartaloa viilentämään lämpöisillä keleillä.
Normaaleissa takeissa ja ajohousuissa, joista joskus näkyy sanontoja kuten "two season" tai "2- season", ilmastoinnista saatava hyöty ei ole niin merkittävä koska
niiden vedenpitävä kalvo on joko laminoitu kiinni pintakankaaseen, vuoreen tai kalvo voi myöskin olla sisävuoren ja pintakankaan välissä. Näissä ajoasuissa viilen-
tävä ilma ei tule suoraan vartalolle vaan sitä pääsee rajoitetummin vedenpitävän kalvon läpi. Tällaisia ajotakkeja ovat esimerkiksi Sweep Blade R, ACE ja Talya...

Vedenpitävyys ajotakeissa on tärkeää! Mutta mikään ajoasu ei voi pitää vettä täydellisesti vaan tietyn ajan kuluttua kosteus tulee läpi. Usein ajopuvut kuitenkin
kestävät tuntikausia tai jopa koko päivän sateessa kosteuden pysyessä ajopuvun ulkopuolella.
Ajoasujen vedenpitävien kalvojen kuten Sweepin Dry-Tek kalvon vedenpitävyysominaisuuksia testataan painetesteillä. Painetestissä kalvoa kuormitetaan vedellä
ja tietyn vedenpaineen jälkeen kalvo ei enää pidä vettä. Sweepin Dry-Tek kalvot kestävät yli 10 000mm vedenpainetta ja sitä pidetään jo erittäin hyvänä tuloksena.
Samoissa testeissä mitataan myös hengittävyysominaisuudet jossa katsotaan kuinka paljon kalvo päästää sisä puolelta ulkopuolelle kosteutta vuorokauden aikana.
Sweepin Dry-Tek kalvo päästää yli 8000g / m2 vuorokauden aikana kosteutta ulos.

Ajomukavuuden kannalta on tärkeää minkälaisesta kankaasta ajopukusi on valmistettu. Laadukkaat kankaat, kuten Sweep GT Adventure puvun Airguard, ovat
moninkertaisesti kestävämpiä kuin puuvillapohjaiset kankaat. Airguard kangas esimerkiksi kestää 5 kertaa suurempaa hankausta kuin puuvillakankaat.
Laadukkaat kankaat eivät vain vaikuta hankauskestoon vaan ne vaikuttavat myös olennaisesti koko kokonaisuuteen. Laadukas kangas on miellyttävä koskea, se
johtaa paljon vähemmän lämpöä kuin polyamidi kankaat(lue: se on lämpimämpi), kuivuu nopeammin sateen jälkeen ja on kevyempi pitää päällä.

Kun ajoasu jonka olet valitsemassa on istuva päällä, sillä on mukava taittaa matkaa vaikka useita päiviäkin. Istuva ajoasu ei pussita mistään,
sillä on mukava istua ja suojat asettuvat kohdalleen varsinkin istuessa. Seistessä polvisuojat saattavat tuntua usein "roikkuvalta" ja olevan liian
matalalla mutta sitten istuessa ne asettuvatkin kohdalleen.
Takissa on tärkeää että hihapituutta on riittävästi, jottei ajoviima pääse ranteen ja takin välistä viilentämään kehoa, varsinkaan kylmällä kelillä.
Hihapituus kannattaakin monesti kokeilla käsineen kanssa jotta nähdään kuinka pitkälle hiha tulee otettaessa ajoasentoa.
Ajotakissa on hyvä olla säädettävä helmanleveys, säädettävä vyötärö(ei pusakkamallisissa), säädettävä käsivarsienympärys. Näillä säädöillä
saadaan istuvuus yleensä yksilöityä sopivaksi kun koko on saatu riittävän lähelle.
Takkeihin ja housuihin ei yleensä kannata jättää "villapaita varaa" sillä monet takit kuten kaikki Sweepin vedenpitävät ajotakit ovat jo niin lämpöisiä
ettei niiden alle yleensä tarvitse laittaa kuin tekninen kerrasto, joka lisää takin käyttömukavuutta. Turhan väljyyden vuoksi takki on vain epämukava
suuremmissa nopeuksissa, eivätkä takin omat vartalosuojat suojaa tehokkaasti onnettomuustilanteessa.

Ajohousun istuvuus kannattaa kokeilla istuessa ja mielellään ajokenkien kanssa jos vain mahdollista. Mikäli ajokenkiä ei ole saatavilla, tulee lahkeen
olla riittävän pitkä. Seistessä lahkeen tulee mennä lattiaan asti ja istuessa lahkeen tulee peittää nilkka. Tällöin lahjepituus on hyvä. Eurobikerillä
on ompelupalvelu jossa voimme lyhentää lahkeen pituutta sinulle sopivaksi mikäli lahkeesi on liian pitkä.
Polvisuojien korkeutta pystyy usein säätämään kuten kaikissa Sweepin ajohousuissa. Seistessä nosta housuja haaroista ylöspäin koska yleensä
moottoripyörän päällä istuttaessa haaroihin ei jää tyhjää tilaa vaan ne nousevat ylös.
Normaalisti seistessä tulee polvisuojien tuntua olevan liian alhaalla, mutta jos ne edelleen moottoripyörän päällä ovat liian alhaalla voit ottaa
Sweepin ajohousuissa ensin vuoren pois(ei farkut tai city housut) ja sen jälkeen käännä lahje ympäri ja nosta polvisuojaa tarrataskulla ylöspäin.

Tällä tietopaketilla tiedät enemmän mitä voit vaatia ajoasultasi ja pystyt valitsemaan itsellesi parhaimman mahdollisen asukokonaisuuden ja
nauttia tästä hienosta harrastuksesta, ilmoista välittämättä.



TAKAISIN ETUSIVULLE
>>

Back to top